Skip to content

Grandfondo Marmotte Pyreneeën 2018

september 12, 2018

Na de ledenvergadering in maart werd er geroepen “we gaan de Marmotte Pyreneeën fietsen!”. En toertocht van ‘slechts’ 163 km en 6.000 hoogtemeters. Met o.a. de Tourmalet,  col d’ Aspin en als toetje de klim naar Luz Ardiden.

Eind augustus was het zover. Alles was geregeld en op een zonnige woensdagochtend vertrokken we richting Argeles-Gazost. Na een rit van ca. 1.300 km komen we om 20.30 uur aan en konden we gelijk aan tafel: een heerlijk 4 gangen diner waar zelfs chefkok Andre zijn waardering over uitsprak.

De volgende dag zijn we een ritje gaan maken naar de Aubisque, via een alternatieve route (op advies van de betrokken hoteleigenaar). Helaas was het boven op de Soulor en de Aubisque erg mistig (lees lage bewolking). Zeker in de afdaling betekende dat je erg goed moest opletten voor de koeien, schapen, varkens en paarden die er vrij rondliepen. Al met al een rondje van ruim 75 km. Terug in het dal zijn we begonnen met stapelen: een groot bord pasta. De tweede dag hebben we nog een klassieker bedwongen: de Hautecam. Maar om de benen toch wat te sparen voor wat komen zou zijn we boven omgedraaid en weer naar beneden gereden om te eten (stapelen) en te rusten. Zaterdag was een rustdag: spullen ophalen bij de start en natuurlijk een mooi t-shirt scoren als herinnering. En in de middag voor het laatste beetje hulp naar bedevaartsoord Lourdes, maar of dat geholpen heeft…

Zondag, de dag van de tocht: Om zes uur gaat de wekker. Eruit, snel aankleden en naar het ontbijt. Voor de laatste keer stappelen voor de monstertocht  die voor ons lag. Gelukkig was de start slechts een paar honderd meter van het hotel. Om 7.30u klinkt het startschot en komt het peloton komt in beweging.  De snelle jongens van Salt-Boemel zie ik al snel niet meer.  Ik besluit om rustig aan te beginnen (ik kan niet sneller). Het weer is uitstekend, stralend blauwe hemel en uiteindelijk wordt het 23 graden. De eerste klim is de Tourmalet, 17 km en na 4km komt het gemiddelde niet meer onder de 8%. Uiteindelijk boven, weer wat eten en drinken, bidons vullen en afdalen. En dat was niet makkelijk een nieuw en glad wegdek. Daarna volgde de mooiste klim in de omgeving: hourqette d’ Ancizan van de ‘makkelijke’ kant: 22 km en een gemiddeld stijgingspercentage van 4%. IN de afdaling had ik Marc en Peter bijgehaald en gezamenlijk reden we richting de volgende col de Aspin (ruim 12 km en gemiddeld 6%). Daarna volgde voor de 2e keer de Tourmalet: nou dat hebben we geweten. Wat een klim: de benen liepen sneller vol en de bovenkamer kreeg ook wat meer moeite. De afdaling moest snel omdat we op tijd aan de voet van de klim naar Luz Ardiden moesten zijn. Dat betekende nog een keer 2 uur klimmen (15 km en gemiddeld 7%). Net voor 20.00 bereikte ik met Marc de finish.  Moe, voldaan en toch ook wel trots op elk van ons die deze monstertocht heeft volbracht: Andre Westra, Michel Schimmer, Mark Jongkind, Peter Satter, Marc Spoek, Edwin Poot en Michel van Dreumel die had helaas een super slechte dag en heeft de tocht niet uitgereden.

Met vriendelijke groet,

Edwin Poot

Andere berichten in deze categorie